Så får vi håpe noe skjer

ekspertgruppe3Ekspertgruppen som har sett på barnehagelærerens rolle i framtiden la fram rapporten sin i desember. Etter å ha lest omtalen av teknologi/digital praksis i pedagogisk sammenheng, kjenner jeg på en viss bekymring. Teknologi/digital praksis blir, naturlig nok, omtalt under fagområdet natur, miljø og teknologi (s. 129-130) siden det er dette fagområdet teknologi/digital praksis er plassert i både i nåværende og tidligere rammeplaner (Barne-og familie-departementet, 1995; Kunnskaps-departementet; 2006; Kunnskaps-departementet, 2017). 

Ekspertgruppa skriver at «Tilgangen til digitale plattformer og visuelle teknikker skaper nye vilkår for barnehagen som læringsarena» (s. 129) og viser til ti studier som omhandler barnehagelærerens arbeid med digitale verktøy. «Dataspill er både en frileksaktivitet og en organisert aktivitet, men det er liten forskjell på hvordan aktivitetene gjennomføres. Spillene regnes som en pedagogisk aktivitet når barnehagelærerne er til stede og deltar» (s. 130), skriver ekspertgruppen som en oppsummering av de ti studiene. 

Ok, men i barnehagen går verden videre og der skaffer personalet andre verktøy med andre muligheter. Barnehagemonitorene (Senter for IKT i utdanningen, 2013 og 2015), som forøvrig ikke er nevnt i rapporten, viste for eksempel at andelen som hadde nettbrett i 2015 var mer enn doblet siden 2013, og at nettbrettet var det digitale verktøyet som flest ønsket seg i 2015 (Senter for IKT i utdanningen, 2015, s. 81). Og at det foregikk mer aktivitet og mer produksjon med barna når nettbrettet fikk en plass i lekehylla.

Titter vi inn til barnehager som aktivt jobber med å utvikle sin digitale praksis, finner vi ikke bare datamaskin, kamera og nettbrett, men også skannere, digitale mikroskop, projektorer, smarttelefoner, GPS-er, Appel TV, interaktive tavler, spillkonsoller, roboter, droner og verktøy for koding, for å nevne noen teknologiske dippedutter. 

Så er det ikke litt antikvarisk i dag å knytte teknologi nesten bare til ett fagområde? Å ikke løfte god digital praksis til å involvere alle fagområder, og se sammenheng mellom digital praksis og barnehagens  verdigrunnlag og formål?

I følge studiene det blir vist til i rapporten (s. 129-130; s. 210), synes barnehagelærere å mangle didaktisk kompetanse så vel som digital kompetanse. Også studier som ikke er omtalt i rapporten har avdekket et stort behov for å øke den digitale kompetansen hos personalet (Moser et. al., 2006; Bølgan, 2009a; Gotvassli et. al., 2012; Jacobsen et. al., 2013). Så det store kompetansebehovet er ikke noe nytt.

Det er positivt at ekspertgruppen, i kapittel 13 peker på de «didaktiske utfordringene knyttet til hvordan IKT kan utvikles for å bidra til barns lek, kreativitet og læring, det vil si hvordan de digitale verktøyene støtter opp om barns meningsskaping i relasjon til andre barn» (s. 246).

Så får vi håpe det skjer noe med barnehagelærerrollen, da, med tanke på at barn vokser opp i en verden i rask endring som blir mer og mer medialisert og digitalisert. Barnehagen skal støtte barn i å skape mening denne  verdenen (Kunnskaps-departementet, 2017, s. 21).

Barnehagen og barnehagelærerutdanningen trenger et digitalt kompetanseløft slik at flere barnehagelærere blir utstyrt med profesjonsfaglig digital kompetanse for å utføre den pedagogiske delen av jobben sin: ha sunn skepsis og et kritisk blikk, kunnskaper nok til å forstå hvordan digital teknologi påvirker oss og til samtidig å finne ut hvordan denne teknologien kan berike og utvide barnehagens praksis. Vi vil ikke ha digitale verktøy inn i barnehagen for en hver pris. Vi vil ha barnehagelærere som kan reflektere kritisk over hvordan verktøyene blir brukt og skape en god og klok digitale praksis. Hva det er må vi finne ut sammen.

2 kommentar to “Så får vi håpe noe skjer”

  1. Heidel Rølvåg Says:

    Noen felt som ikke blir tatt opp her er nårtid skal man få tid til disse digitale innspillene, og det andre er økonomien til barnehagene. Hvor mange barnehager får økonomisk støtte til å kjøpe inn alle tingene, og nummer to til dette punktet, har alle plass til de digitale duppedittene? Denne kommentaren har rot fra virkeligheten, og er ikke ment som et negativt innspill.

    • NinaB Says:

      Hei Heidi. Du peker på viktige forhold som økonomi og tid. Jeg er fullt klar over at ikke alle barnehager har økonomi til å kjøpe inn all verdens digitale verktøy. Og at det kan være vanskelig å finne tid til å arbeide med noe som kanskje kjennes fremmed. Men nå forplikter jo rammeplanen barnehagen til å skape en digital praksis. Og da er det helt nødvendig at Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet og barnehageierene forstår at det kreves et digitalt løft der det å skape preofesjonsfaglig digital kompetanse hos personalet er helt nødvendig. Slik kompetanse oppstår ikke over natten. Det er et langsiktig arbeid. Men det er bekymringsfullt når ekspertgruppen som skal se på barnehagelærerollen i fremtiden øyensynlig har svært liten peiling på hva som foregår i mange barnehager i Norge.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: