BLU og digital kompetanse

Studieplan

Følgjegruppa for barnehagelærarutdanning (2016) pekte på at det digitale kunnskapsfeltet er i rask vekst og har stor oppmerksomhet knyttet til seg. Selv om barnehagelærerutdanningen (BLU) er mer profesjonsrettet enn før, får studentene for dårlig digital kompetanse. Forståelsen av hva det innebærer å ha profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagesammenheng sprikte, og omtalen av digitale verktøy og digital kompetanse i planverket for barnehagelærerutdanningen forteller ikke tydelig hva slik kompetanse innebærer i praksis.

Det kan altså se ut som om store deler av barnehagelærerutdanningen i liten grad har erkjent i hvilken grad moderne teknologi og medier påvirker og endrer barns oppvekst, hvilken rolle barnehagen spiller i dette og hvilke konsekvenser det digitaliserte og medialiserte samfunnet bør få for innhold og arbeidsmåter i utdanningen, og i barnehagen. Det er variasjoner mellom hvordan utdanningsinstitusjonene takler denne utfordringen,og sannsynligvis variasjoner innad ved det enkelte lærersteder.

Med rammeplan for barnehagen som bakteppe, og med en nytt studieår som så vidt er i gang, er det rimelig å undre seg over  i hvilken grad utdanningen møter de fremtidige barnehagelærernes behov for digital kompetanse. Gjør utdanningen dem i stand til å formilde et konstruktivt og kritiske syn på bruk av teknologi med barn, tenke digitalt og helhetlig, og på den måten sikrer at studentene blir i stand til å oppfylle intensjonene i barnehagens rammeplan om digital praksis?

Jeg bare spør.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: