Prosjekt «Digitale pedagogiske verktøy i barnehagen»

benjaminsNoen barnehageeiere ser ut til å gå til anskaffelse av digitalt utstyr uten noen uttalt strategi for hva som kjøpes inn, hva utstyret skal brukes til, og uten noen plan for kompetanseheving. Barnehagemonitor 2015 pekte nettopp på at tilbud om kompetanseheving knyttet til pedagogisk bruk av verktøyene ikke står i forhold til innkjøpet og oppgraderingen av utstyr. Andre eiere utvikler imidlertid lokale strategier både for innkjøp og for å øke den digitale kompetansen hos personalet.

Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap i Oslo har satt i gang et prosjekt som skal øke kompetansen og legge til rette for målrettet bruk av digitale pedagogiske verktøy i barnehagene. Prosjektet startet høsten 2017 og avsluttes i juni.2019. Det skal bidra til at personalet skal kunne bruke verktøyene med barna på en kreativ og pedagogisk god måte, og at de ansattes digitale dømmekraft blir styrket.

Prosjektet benytter kompetansepakkene Digital kreativitetog Digital dømmekraftsom ligger på IKT-plan, og alle de 330 kommunale barnehagene i Oslo skal gjennomføre disse kompetansepakkene.

Prosjektlederne Benjamin Pham og Stein Are Sellevoll-Klubbenes skal besøke barnehagene for å hjelpe personalet der de er i sin kompetanseutvikling. Prosjektet blir gjennomført bydelsvis, og er hittil gjennomført i fem bydeler, Nordre Aker, Frogner, Østensjø, Alna og Grorud. Til høsten står Gamle Oslo, Søndre Nordstrand, Nordstrand og Sagene for tur. I 2019 er det Grünerløkka, Bjerke, Stovner, Ullern og Vestre Aker som får besøk.

Benjamin og Stein Are forteller at det er stor interesse og nysgjerrighet rundt digitale verktøy som kan brukes i en pedagogisk sammenheng i barnehagen. De har hatt fokus på kreative og skapende apper, noe som personalet har stor tro på. De er i hver barnehage en hel dag. Da har de møte med styrer, med de pedagogiske lederne, og gjennomfører en workshop i barnehagen der lek og utforsking av kreative apper står sentralt.

Som vi vet fra tidligere undersøkelser (Barnehagemonitor 2013 og 2015) er det store forskjeller i barnehagene både når det gjelder holdninger og tekniske ferdigheter hos den enkelte pedagog/ansatt. Styrere er også svært ulike, men mange er positive og ser at digital praksis er nødvendig og viktig i det digitaliserte og medialiserte samfunnet barna vokser opp i.

Prosjektet skal bidra til å bevisst- og ansvarliggjøre styrere og pedagogiske ledere slik at de bruker digitale verktøy i barnehagen slik barnehagens rammeplan (2017) krever, og at den digitale praksisen til en naturlig del av barnehagen innhold og arbeidsmåte.

Du kan følge prosjektet på nettsidenDigital didaktikk i barnehage.Der finner du mer info om prosjektet, en blogg og tips til apper. Prosjektet har også siden digipedoslo på Facebook.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: