Fun and games

klikk-der288Fun and games – Finnish children’s ideas for the use of digital media in preschool. Rett før jul kom nr 4/2016 av Nordic Journal of Digital Literacy med blant annet denne artikkelen. I denne finske studien har Perta Mertala brukt tegninger fra og intervjuer med 5-6 år gamle finske barn for å utforske barnas tanker om bruk av digitale medier i barnehagen.

Barnas egen ideer og oppfatninger om digitale medier er ellers sjelden tema for vitenskapelig interesse. Mertala skriver at mangelen på barnesentrert forskning står i motsetning til det moderne synet på barn som kunnskapsrike og dyktige, og med synspunkter og ideer som det må tas hensyn til i den pedagogiske planlegging. Han viser også til forskning som tyder på at barn og pedagogers oppfatning av hvordan digitale medier kan brukes nødvendigvis ikke er sammenfallende.

Å spille kommersielle dataspill var den mest populære aktiviteten. Siden digitale spill er en vanlig del av livet til barna i den vestlige verden, er ikke dette noe overraskende funn. Mertala mener at dataspill ikke bare må forstås som et medium for læring, men også som en gjenstand for læring.  Enkle verktøy for programmering (koding) som for eksempel Scratch, gjør det mulig for barna å lage sine egne spill. Å lage et spill kan bli en pedagogisk prosess og skape ivaretakende og støttende kulturelle praksiser. Se eksempel Marianne Undehims bloggoppslag om Kodetime med barnehagebarn.

Mertala mener at det er viktig å gi barn meningsfulle og inspirerende opplevelser av digitale medier for eksempel gjennom medieproduksjon.Medieproduksjon var forøvrig den nest mest populære aktiviteten. Digitale kameraer er enkle å bruke for barn og fotografering virker motiverende. Barnas foto utvidet personalets syn på og forståelse av hva som var meningsfullt for barna. Mange norske barnehager har fortalt om samme erfaring.

Digitale medier har, i følge Mertala, potensial til å bli et effektivt verktøy for selvutfoldelse, kommunikasjon, dokumentasjon og vurdering i tidlig barndom, og dermed gi barn muligheter til å fungere ikke bare som forbrukere, men også som skaperne av (digital) informasjon.

Men for at slike tilnærminger skal bli mulig må barnehagepersonalet gjøre seg mye bedre kjent med den mediekulturen som barna lever i. Og skaffe seg bedre digital kompetanse, noe denne bloggen hevder til det kjedsommelige.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: