Trenger forskning

forskolan_07_12_2016Susanne Kjällander ved Universitetet i Stockholm etterlyser mer forskning om hvordan barns læring blir påvirke av å bruke digitale verktøy i barnehagen.

Kjällander har studert barns bruk av nettbrett i flere førskoler i Sverige. Barna ville produsere bilder, filmer og historier selv, ikke bare sitte og forbruke. Hun mener at det er viktig at barna skaper innhold sammen. Å arbeide mer kreativt på nettbrettet gjør dessuten at barna beveger seg mer og mikser fysisk og digital lek. Kjällander så også bruk som overrasket henne positivt.

Kjällander mener at de digitale verktøyene kan ta tid og penger fra andre ting. Siden så mye ser ut til å kunne foregår på nettbrettet, kan det tenkes at noen tenker at det ikke er nødvendig å bruke penger til å kjøpe inn musikkinstrumenter, tegneblyanter eller leire. Hverken musikkinstrumenter, tegneblyanter eller leire kan imidlertid erstattes av en app . Barn i barnehagealder trenger førstehåndserfaring med mange forskjellige verktøy og trenger mange ulike opplevelser både i og utenfor barnehagegjerdet. Kreative apper kan imidlertid  gi en merverdi til den pedagogiske virksomheten, mener Kjällander.

I stedet for å sitte fast i et for- eller motstandpunkt om  det å bruke digitale verktøy i barnehagen, trenger vi en mer nyansert diskusjon om bruken.

Les mer i Förskolan 07.12.16

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: