Tornerose sov i 100 år. Hvor lenge skal barnehagelærerutdanningen sove?

tornerose2

Barnehagelærerutdanningen har sovet godt i den digitale samlingsstunden i mange år nå. Selv om Tornerose sov i 100 år, er det vel ikke nødvendig for barnehagelærerutdanningen å slå denne rekorden? Er det ikke snart på tide å våkne opp?

I disse dager er det riktignok utkast til rammeplan for barnehagen som står i fokus for interessen, men jeg mener vi må fortsette å sette søkelyset på den manglende digitale kompetansen hos nyutdannede barnehagelærere. For et par uker siden kom rapporten «Barnehagelærerutdanningen. Tilbakevendende utfordringer  og uprøvde muligheter» fra følgegruppen for barnehagelærerutdanning. Gruppen mener at studentene får for dårlig digital kompetanse til tross for at utdanningen er mer profesjonsrettet enn før. Se bloggen 20. oktober og oppslag i barnehage.no.

Det er imidlertid ikke første gang en evaluering av utdanningen tar for seg digital kompetanse og utfordringer knyttet til moderne teknologi. I 2010 leverte Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) en evaluering av utdanningen. Evalueringen ble foretatt på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Målet var å få fram et best mulig grunnlag for å utvikle førskolelærerutdanningen videre (NOKUT, 2010).

I evalueringen ble det lagt særlig vekt på utdanningenes relevans i forhold til barnehagen i dag. Det var bedrøvelig å lese at rapporten ikke berørte  konsekvenser som den økte bruken av IKT i barnehagen, og i samfunnet, kunne ha for IKT sin plass utdanningen. Og heller ikke  tok opp behovet for å styrke den digitale kompetansen hos studentene og lærerne deres.

Ti år tidligere var det også foretatt en evaluering der formålet også var å utvikle kvaliteten på utdanningen. I følge den rapporten sto utdanningen foran en rekke utfordringer. Blant annet ble forholdet mellom innhold og tradisjonelle undervisningsmetoder og nye kunnskapsområder og metoder, eksemplifisert gjennom IKT-satsing, omtalt (Norgesnettrådet 2002). IKT syntes å stå i et motsetningsforhold til de praktisk-estetiske fagene som tradisjonelt har vært vurdert høyt i utdanningen.

Og allerede i 1998, da det var snakk om å revidere den da gjeldende rammeplanen, henvendte en gruppe førskolelærerutdannere seg til Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, og pekte på at IKT måtte bli et obligatorisk emne i denne utdanningen slik det var i allmennlærerutdanningen, men uten at det ga noe særlig resultat (Bølgan, 2008).

Omtalen av IKT i rammeplanene synes å ha hatt liten innvirkning på IKT-innholdet i utdanningen de fleste steder. En rundspørring jeg gjorde i 2005, viste at IKT-opplæring i utdanningen hadde et nokså ensidig fokus på studentenes egenutvikling i forhold til studiebruk av Fronter, It’s learning og andre læringsplattformer. Bare tre høgskoler oppga den gang at studentene ble tilbudt  forelesninger eller seminar om bruk av pedagogisk programvare for barn, eller om IKT i barnehagen generelt (Bølgan, 2008). Er det slik det er ved enkelte barnehagelærerutdanninger fremdeles?

Å mestre teknologien har en annen betydning for de yngste barna i dag enn for få år siden, og for voksne også. Barna kommer til barnehagen med kunnskaper om, og ferdigheter med, mange digitale  verktøy og medier. Hvorfor er det så viktig for barnehagelærerutdanningen å IKKE følge med i utviklingen?

Så jeg gjentar: Selv om Tornerose sov i 100 år, er det vel ikke nødvendig for barnehagelærerutdanningen å slå denne rekorden? Nå er det på på tide å våkne opp!

Kilder:
Bølgan, N. (2008). Vil du være med, så heng på. Bergen: Fagbokforlaget.
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen. (2010). Evaluering av førskolelærerutdanning i Norge 2010.Del 1: Hovedrapport. Oslo. www.nokut.no
Norgesnettrådet. (2002). Evaluering av førskolelærerutdanninga ved fem norske institusjonar. Oslo: Norgesnettrådet.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: