Bøker om bruk av medier i barnehagen

barnehagdidaktikkI antologien Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming på Fagbokforlaget 2014, er det flere artikler som tar opp digitale verktøy/medier. Artiklene har ulike fokus, men alle berører barnehagelærerens ansvar for å drive barnehagearbeidet framover, og med tanke på å gjøre digitale verktøy/medier til et naturlig og selvsagt innslag i barnehagelivet.

Tove Lafton er opptatt av etiske problemstillinger knyttet til bruk av nettbrett i barnehagen, mens Mona Nicolaysen ser nærmere på dokumentasjon og fotoenes muligheter som impuls for refleksjon. Å skape et godt språkmiljø i barnehagen, er tema for Margareth Sandviks artikkel. Agneta Ljung-Djärfs tar for seg ulike aspekter ved bruk av digital teknologi barnehagen. Sentrale begrep hos Ingvild Olsen Olaussen og Mari-Ann Letnes er multimodal didaktikk, dannelse, refleksjon og helhetsperspektiv. De er opptatt av en didaktikk som legger vekt på innhold som fremmer dannelse.

Alle forfatterne er opptatt betydningen av faglig innsikt hos barnehagelæreren. Barnehagelærerens nærvær, engasjement, refleksjoner og bevisste valg er grunnlag for å utvikle arbeidet og for å bidra i diskusjoner om hva innholdet i fremtidens barnehage kan bli.

 

se min fortelling

Digitale verktøy har plass i mange barnehager, men det er behov for mer kompetanse i bruken av dem. Boken Se min fortelling. Digital historiefortelling i barnehagen Cappelen Damm 2015, er et bidrag til å øke bevisstheten om digital historieforteling som metode og til dokumentasjon. Boken baserer seg på et prosjekt med barnehageansatte og –studenter om digitale historiefortelling. Mange er kjent med praksisfortellinger som kilde til innsikt og forståelse, og til å åpne for refleksjon i personalgruppen. Den digitale historiefortelling går et skritt videre og knytter fortellingen til bilder. Det er imidlertid ikke likegyldig hvordan det foregår, og det er dette Haug og Jamissen tar for seg. De ser blant annet på elementer i prosessen, på kriterier for både arbeidsprosessen og sluttproduktet, og om betydningen av taus kunnskap. Lederens rolle for å utvikle barnehagen til en lærende organisasjon blir også omtalt. Og hvordan barnehagen skal forholde seg ti både etiske og juridiske forhold som kan barnehagen kan stå overfor.

 

bl_striperI Hvorfor har vi blå striper på armen? på Info Vest Forlag 2015, tar Marianne Undheim opp temaperioder og prosjektarbeid. Hun baserer seg på egne erfaringer i Kleppe friluftsbarnehage. Der har digitale verktøy en naturlig plass og bruk av verktøyene går som en råd tråd gjennom boka. Undheim tar for seg teori, presenterer ekempler på tema- og prosjektarbeid og kommer med mange tips og ideer til bruk av digitale verkøty i kreativ og skapende sammenheng.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: