Mediebruk og mediekompetanse i befolkningen

mediekompetanse2

Mediekompetanse 2014 er en systematisk oversikt over forskning som er gjort på mediebruk og mediekompetanse i hele befolkningen de siste fem årene. Hvordan mestrer egentlig den norske befolkningen det nye mediebildet? Rapporten  identifiserer vi hva vi vet og ikke vet om kompetansenivået, den gir svar på noen spørsmål og reiser noen nye.

At barn, voksne og eldre har tilgang til digitale medier, mestrer å bruke dem og ikke minst at vi har en kritisk medieforståelse, er viktig for at vi skal kunne ivareta vår individuelle integritet i samfunnet.

På den ene siden viser rapporten at både barn og voksne har gode data- og internettferdigheter i tillegg til å være balanserte og aktive brukere av medier. På en annen side viser studien at det er skiller i ferdigheter og mediebruk knyttet til både alder, kjønn, innvandrergrupper og sosioøkonomisk status. Rapporten viser at det mangler kunnskap om hvordan befolkningen bruker mediene når de deltar i den offentlige debatten, deres forståelse av medieinnhold og innholdsproduksjon mangler og om medieregulering hos den voksne befolkningen. Dette skal Medietilsynet undersøke nærmere denne høsten.

Dessuten skal prosjektet Digital deltagelse og kompetanse for alle 2017 bidra til å styrke den digitale kompetansen i befolkningen.

 

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: