Når får vi firkantede øyne?

skriver-lDiskusjonen om det digitale livet for barnehagebarna fortsetter. Eller, det er vel egentlig det digitale livet i familien som blir diskutert. Så vidt jeg kan forstår vet de som diskuterer lite om hva som skjer barnehagene. De tror at nettbrettet blir brukt som en barnevakt, men barnehagene arbeider med å forstå hvilke potensialer de nye verktøyene har for lek, læring og kommunikasjon. Gjennom årene er det samlet mye pedagogisk erfaring om hvordan verkøtyene kan brukes sammen med barn. Erfaringene blir presentert på  blogger og i litteratur.  I dag vet vi verken om verktøyene er av det gode eller det onde. Så lenge vi mangler forskning, forskning som tar utgangspunkt i hvordan vi tilrettelegger for bruk i de nordiske landene, og forskning som tar utgangspunkt i barnas opplevelser med de nye mediene. Uten forskning er det ikke mulig å føre en konstruktiv diskusjon.

Da fjernsynet kom, oppsto ryktet om at vi ville få firkantede øyen av å stirre for mye på skjermen. Er det noen som har fått det?

Her er lenker til mandagens oppslag i Aftenposten:

Digitale misjonærer.  Her skriver Eli Skjeseth at «pedagoger plikter å tenke dypere om barn og unges vilkår enn Apple gjør, og harselerer med smokke-eksempelet i et tidligere oppslag. Slik Skjeseth skriver høres det ut som om barnehager erstatter den virkelige smokken med et bilde av den? Det er ikke noe galt med smokken, men hva er galt med la 2-3-åringene legger smokken den på skannerplata, oppleve spenningen når smokken skannes og få  skrive ut bilde av smokken etterpå. Og når alle smokkene er skannet lager kanskje barnehagen et lottospill av smokkene, noe som kan stimulerer barna til å snakke enda mer. Ja, det er klart at pedagoger nøye skal vurere muligheter og begrensinger med digitale verktøy før de løper og kjøper. Å tro noe annet er en nedvurdering av barnehagelærerne.

Lot ikke sine egne barn få bruke Ipad. I oppslaget blir det vist til et intervju med Steve Jobs fra 2010 der han opplyste at hans egne barn ikke hadde brukt iPad, og at han begrenset bruken av teknologi hjemme. Erik Solheim i NRKbeta forteller at han ikke vil skjerme barn for de mulighetene som åpner seg når man behersker teknologi. Men at det handler mer omå å inspirere til kreativ bruk fremfor passiv bruk, heller enn å begrense bruken. Det er det fokuset vi skal ha i barnehagen også, noe som krever kompetanse hos personalet. Og mon tro om Steve Jobs sine barn bruker iPad nå?

De beste appene for barn Jon Cato Lorentzen er spillanmelderog anbefaler noen spill og programmer som han mener stimulerer kreativitet, læring og nysgjerrighet. Er det noen der ute som har prøvd noen av dem? 

 

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: