Den 9. mai disputerte Svein Sando ved Det teologiske Menighetsfakultet med avhandlingen «Barn, IKT og etikk. En studie i digital etisk dannelse, med norske barnehager som case.» Sando underviser i RLE ved Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim.
Avhandlingen viser blant annet at «digital fotografering bør ledsages med samtaler med barna om konkrete fotografier med henblikk på hvilken skade og gagn det konkrete fotografiet kan utvirke, knyttet til dets såkalte «mektighet». Dataspilling bør skje som oppøving i å tåle seier og nederlag, for å nære fantasien, og samtidig snakke med barna om hva som er tilrådelig i spill og virkelighet for å tematisere tilbakeholdenhet der det er aktuelt. Bruk av Internett må ledsages av alderstilpassede digitale ferdigheter for å beskytte seg mot ulike risikoer, samtidig som risikosituasjoner som spontant måtte oppstå bør brukes konstruktivt av barnehagepersonalet til å opparbeide resiliens hos barna i forhold til et møte med uønsket innhold på Internett».
Lenke til avhandlingen finner du her.
Legg igjen en kommentar