BarnehageMonitor 2013

BhgMonitor2013Den 10. desember ble BarnehageMonitor 2013 lansert. Barnehagemonitor 2013 er IKT-senterets første kartlegging av den digitale tilstanden i barnehagen. Planen er å gjennomføre tilsvarende undersøkelser hvert annet år.  Monitoren er viktig for de er et innspill til KDs utvikling av policy.

Over tusen barnehageansatte i 500 barnehager har besvart undersøkelsen, og hele 9 av 10 mener IKT har en positiv effekt. Hovedfokuset er den praktiske bruken av IKT, men også utstyrsomfang og kompetanseopplæring er undersøkt. Siden det er få menn som har deltatt i undersøkelsen, kan den ikke si noe om bruk av IKT og kjønn.

Undersøkelsen forteller at:
–       barnas nysgjerrighet og interesse er den viktigste drivkraften for å ta i bruk IKT (Personalet skal jo ta utgangspunkt i barnas nysgjerrighet, interesser og forutsetninger i det pedagogiske arbeidet).
–       de ansatte vil lære mer om pedagogisk bruk (Det samstemmer godt med tidligere undersøkelser om bruk av IKT i barnehagen, og av Gotvasslis undersøkelse kompetansebehov i barnehagen fra 2012)
–       IKT brukes mye til informasjonsinnhenting og til underholdning (Det er nødvendig å se nærmere på hvordan vi kan styrke den digitale kompetansene i barnehagen slik at bruk av IKT får et tydeligere pedagogisk fokus)
–       Rammeplanen er viktig for å legitimere bruken (Spennende å se hvordan den nye rammeplanen kommer til å se ut. Her er første utkast).

Nettbrettet er på full fart inn i barnehagen. Positivt, men det krever kompetanse for at nettbrettet skal brukes til mer enn underholdning.

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: