Konferanse: Læring for framtida

barnehage larerutdanningSenter for IKT i utdanningen arrangerer, sammen med Senter for fremragende utdanning, den nasjonal konferanse Læring for framtida 22. – 23. oktober i Oslo

Digitalisering av utdanning er i ferd med å endre lek, læring og undervisning fra barnehage til høyere utdanning. Arrangørene ønsker å skape en møteplass for dem som er opptatt av å forstå og påvirke sammenhengen mellom IKT og utdanning, sier Trond Ingebretsen som er direktør IKT-senteret.

Høres spennende ut! Men når jeg sjekker programmet er det imidlertid ikke mye plass for barnehagen. Ingen av de 10 plenumsforeleserne ser ut til å ha barnehagen eller barnehagelærerutdanningen som sin faglige plattform. I én blir nok barnehagen nevnt (Den digitale tilstand fra barnehage til lærerutdanning. Ferske tall fra Monitor 2013),  og i en annen bør barnehage nevnes  (Hvordan få til et nasjonalt løft for IKT i utdanningen?).

Barnehage/grunnskole er én parallell. Skole-/barnehageeier/leder en annen. Selv om overskriftene på flere innlegg har med ordet barnehage, er det en stor overvekt av skoleforelesere og  skolestoff. Hvis konferansen ikke er ment å favne barnehagen, hvorfor profilere barnehage i konferanselogoen? Og hvis konferansen er ment å rette seg mot barnehagen, hvem er egentlig barnehagemålgruppe?

Hittil har programmet også manglet informasjon om foreleserne og hvilken institusjon de representerer (Var litt kjapp her. Det finnes under hver enkelt foreleser). Og det har manglet ingress om hva foreleserne har tenkt å ta for seg i forelesningen sin. Det siste er kommet på plass for noen av forlesningen.

For noen år siden ble det færre lærere som meldte seg til de stor IKT-konferansene, og da dukket barnehagen opp som målgruppe: ”konferansen retter seg mot skole og barnehage”. I programmet fikk barnehagen en parallellforelesning, kanskje to, mens det flommet over at plenum- og parallellforelesninger rettet mot skolen. Skuffende ser det ut til at IKT-senteret denne gangen har fulgt samme spor, og så langt er det lite fremragende arbeid å spore her sett med barnehagefaglige øyne.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: