Digital danning i barnehagen

nkul_litenNKUL har Mari-Ann Letnes presentert det pågående doktorgradsprosjektet sitt som har tittelen “Digital danning i barnehagen – barns meningsskaping i arbeid med multimodale tekster”. Hensiktene med forskningsprosjektet er å frembringe kunnskap om hvordan legget til rette for barns digitale kompetanse gjennom å la dem skape multimodale tekster ved hjelp av digitale verktøy. Multimodale tekster, eller samensatte tekster som noen også kaller det, er «tekster» som er satt sammen av ord og andre uttrykksmåter som fotografi, tegninger, musikk osv.

Mari-Ann har jobbet med tre ulike prosjekt i barnehagen, og hatt roller som forsker, som pedagog sammen med barna og som veileder for voksne. Hun presenterte forskningsdesignet sitt, litt av datamaterialet og -analysene og fra arbeidet med barna knyttet til begreper som diskurs, design, produksjon og distribusjon.  Arbeidet framsto som et stort pedagogisk prosjekt med mange virkemidler og der digitale verktøy var noen av de mange verktøyene som var  i bruk. Og om betydningen av slik arbeid for danning.

Du kan følge Mari-Ann på bloggen hennes.

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: