Stor økning av iPad i barnehagene?

nackaI alle fall er det mange som er interessert i å lære mer om iPadens muligheter. Ca 200 av dem var samlet på konferansen iPad og pedagogikk for generasjon touch som ble arrangert av Utviklingsforum i april.

Lena Gällehagen og Elisabeth Wahlström fra Nacka kommune i Sverige understreket at det er pedagogen som betyr mest for om iPaden har noen nytte i barnehagen. Personalet  må ville mer enn bare å bruke alle de ”morsomme» appene. Appene i seg selv har vanligvis ikke noe pedagogisk formål. De er laget for at noen skal tjene penger. Det er personalet selv som må skape en pedagogisk ramme rundt bruken av apper.

Du kan følge arbeidet i Nacka kommune på bloggen Lustfyllt lärande med iPads i förskola & skola. Siden bloggen er beregnet både på barnehage og skole, må du sjekke under hvert innlegg om den beskrevneappen/aktiviteten er passer for barnehagen (förskola/förskoleklass).

I Nacka kommune er det knyttet opplæring til bruk av iPadene. Det burde flere barnehageeier i Norge også gjøre. Noen kommuner har etablert iPad-prosjekt i noen av barnehagene sine, men det er vanskelig å finne ut om det er knyttet opplæring til prosjektet eller om det er opp til den enkelt barnehage å finne ut av bruken selv.

Vet du om en kommune som gir opplæring og følger iPad-prosjektet systematisk, så legg gjerne inn en kommentar på barnehagebloggen eller send meg en e-post: ninabolgan@getmail.no.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: