Hindre for digital verdiskaping

hindre_verdiskapingI begynnelsen av januar fikk fornyingsministeren overlevert NOU 2013:2 Hindre for digital verdiskaping. Digitalutvalget har hatt som oppgave å kartlegge og identifisere hindre for digital verdiskaping.  Et av områdene som er utredet er kompetanseheving, og utvalget har sett på teknologi og digitale tjenesters posisjon i utdanningssektoren. Innsatsen for å lære barn og unge digitale ferdigheter må endres og styrkes, mener utvalget, og foreslår å introdusere nye fagområder for å møte kompetansebehovet i årene fremover.

Bruk av digitale verktøy for kommunikasjon har vært hovedmålet for norsk grunnutdanning. Det har vært lagt for lite vekt på å skape teknologi og det er for dårlig allmenn forståelse av teknologisamfunnet. For å sikre digital verdiskaping i fremtiden må det derfor legges til rette for at barn og unge ikke bare er i stand til å bruke, men også skape digitalt innhold og digitale tjenester.

Utvalget mener at digitale ferdigheter fortsatt ikke er tilstrekkelig tatt inn i skolen, og at operasjonaliseringen av digitale ferdigheter har for lite fokus på å forstå teknologisamfunnet og på hvordan IKT fungerer.

Nå er ikke barnehagen spesielt omtalt, men mange av grunnskoleområdene gjelder også for barnehagesektoren: behov for digital kompetanse hos voksen for å for å skape digitalt innhold i det pedagogiske arbeide, mangel på minstekrav på IKT-feltet når det gjelder driftskvalitet, båndbredde eller maskin- og programvare og IKT-forståelse til å kunne ta gode beslutninger i forhold til innkjøp og digitalisering av egen  sektor.

Det mangler strategi for å styrke IKT-kompetansen i utdanningen på alle nivåer, og det er få eller ingen tegn på at vi som samfunn forstår hvordan IKT-tjenestene over tid utvikler og fundamentalt endrer forutsetningene for yrkesutøvelse eller utdanning.

Utvalget mener det bør stilles krav til institusjonene i høyere utdanning om å gå gjennom læringsmål i alle studieprogram for å sikre at digital kompetanse gjenspeiles i utdanningsløpene. Dette vil sikre fremtidige arbeidstageres forutsetninger til å ta avgjørelser om teknologi og til å vurdere etiske og sikkerhetsmessige sider ved teknologibruk i sine fagfelt. Utvalget foreslår også tiltak som på kort sikt kan styrke skolenes arbeid med digital kompetanse.

Så får vi håpe det drypper litt på barnehagesektoren og førskolelærerutdanningen også!

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: