Kreativitet og nettbrett

Jeg ser på iPad-en/nettbrettets inntok i barnehagen med en viss bekymring.  Forutsetningen for at nettbrettet skal bli noe mer enn et morsomt leketøy eller en underholdningsmaskin, krever at personalet har kompetanse til å bruket brettets pedagogiske muligheter også. Tre undersøkelser forteller om et stor behov for å utvikle digital kompetanse I barnehagen (Bølgan, 2009Kvinge m.fl., 2010 og Gotvassli, m.fl., 2012).

Derfor er det interessant å følge det treårige prosjektet «iPad som digitalt verktyg i läs- och skrivundervisning i tidiga skolår”. Her observerer Karin Jønsson en førsteklasse med 18 barn som har en nysgjerrig og entusiastisk lærer som er villig til å endre undervisningsmåtene sine. Hun følger også en kontrollgruppe som ikke bruker iPad i undervisningen.

Elevene bruker nettbrettet til å fotografere og filme, de spiller spill og skriver. Elevene kan ta iPaden med hjem. Karin forteller om en dag da hun fulgte arbeidet i klassen. Elevene laget dukker som de brukte i en liten film på engelsk. Filmen ble spilt inn ved hjelp av iPaden som også ble brukt til å vise filmene til hverandre. Deretter jobbet elevene to tog to med å velge apper de selv likte og lage en introduksjonsvideo om hvordan de brukte programmet. Videoen ble publisert på ipadpanelen.se,  en blogg der elever forteller om hvordan de bruker iPad i løpet av skoledagen.

Det er mye samarbeid rundt iPaden og det muntlige får stor plass. Elevene samler seg ofte på gulvet og diskuterer hve de har skapet ved hjelp av iPaden.

Er alt bare rosenrødt? Jønsson forteller at det innledningsvis var noen tekniske problemer. Dessuten er det et demokratisk aspekt her, sier hun, og de digitale skillene er ikke borte. Hva gjør for eksempel skolen når barna begynner å diskutere apper som de har hjemme? Skal skolen bare begrense bruken til de appene skolen selv har kjøpt? Kan det føre til at læringsmulighetene som ”hjemmeappene” byr på går tapt? Et tredje aspekt er at iPaden fort blir fylt av personlig innhold når elevene tar den med  hjem. Hvordan vil skolen håndtere det private innholdet og foreldrenes bekymring over at det kan spres.

Illustrasjonsfotoet er et utsnitt av et foto på digi.no.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: