Utdanningsforbundet og digitale verktøy

Respons har gjennomført en undersøkelse for Utdanningsforbundet som blant annet tar for seg bruk av digitale verktøy i barnehagen. Undersøkelsen er omtalt i Bergens Tidende.  305 styrere i kommunale og private barnehager har besvart undersøkelsen. Det fremgår imidlertid ikke av opplysningene på UFs sider om dette er en telefonundersøkelse med 100% svar eller om spørreskjema i papirform er sendt til mange styrer. Jeg har etterspurt slike opplysninger, foreløpig uten å få svar. Det er ingen opplysninger om svarprosenten, noe som undergraver undersøkelsens seriøsitet.

Undersøkelsen viser at blant digitale verktøy er det datamaskinen og kameraet som er mest i bruk, mens iPad, smartboard og mobil er det få som bruker. Det har vi visst fra tidligere undersøkelser. Det vi fremdeles vet lite om, er hva verktøyene faktisk blir brukt til, i hvilken grad barna er delaktige og om bruken settes inn i en pedagogisk ramme.

I overkant av 70 prosent av styrerne  vurderer at barna har god nytte av de digitale verktøyene. De øvrige mener at barna har liten nytte av å bruke digitale verktøy i barnehagen. Blant disse er det bare et fåtall som etterlyser mer digital kompetanse.

Kanskje er det sånn at jo minde man kan, dess minder har man lyst til å lære?

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: