Et aktuelt og framtidsrettet perspektiv

Mandag 4. juni ble ny forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning vedtatt. Digital kompetanse er en svært sentral del av det som må defineres som fremtidens kompetansebehov. Derfor er det skuffende at digital kompetanse ikke er tydelig nevnt i forskriften. Forskriften omtaler bare at fremtidens barnehagelærere skal ha bred kunnskap om barns gryende digitale ferdigheter.

Forskriften definerer de nasjonale rammene for utdanningen. Med utgangspunkt i forskriften, og nasjonale retningslinjer, skal hver enkelt institusjon lage lokale planer. De nasjonale retningslinjene inneholder riktig nok mer om digitale medier og digitale kompetanse enn gjeldende rammeplan, men retningslinjene er bare veiledende for høgskolene.

For at utdanningen skal gi et aktuelt og framtidsrettet perspektiv, både på yrket og barnehagens rolle som en del av utdanningsløpet, må førskolelærerutdanningen i større grad ivareta studentenes behov for digital kompetanse. Stundene må  utnytte digitale verktøy i den pedagogiske virksomheten og oppdage de skapende mulighetene IKT byr på. De må erfare IKT som   hjelpemiddel i dokumentasjon og til kommunikasjon mellom hjem og barnehage. De må forstå at det blir stilt digitale krav  til ledere på ulike nivå i barnehagen og de må ha nødvendig kunnskap om personvern, etikk og plikter og rettigheter ved bruk av internett. Digital kompetanse må gå som en rød tråd gjennom utdanningen, være forpliktende for undervisningspersonalet og studentene, og ikke forbli noe som kan velges bort!

Stikkord: , , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: