Med lys og hodelykter

Arbeidet med den nye barnehagelærerutdanningen går sin gang. Forslag til forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning har vært ute til høring, og høringsfristen gikk ut sist fredag.

Forskriften, som er overordnet ny rammeplan, omtaler overhode ikke digital kompetanse. Selv om det er mulig, for digitalt kyndige folk, å lese digital kompetanse inn i flere av kompetanseområdene, betyr det ikke at utdanningene vil la digitale kompetanse og bruk av digitale medier inngå som en tydelig del av utdanningen.

I følge gjeldende rammeplan skal arbeidsformene i dag legges opp slik at studentene bruker IKT i barnegrupper og i administrasjon av barnehager. IKT som hjelpemiddel for organisering, kommunikasjon, lek og læring skal være en del av den enkelte høgskoles lokale fagplan. Ikke som et eget område, men på tvers av fag/fagområder/temaer som behandles i studiet. Det har ikke ført til så veldig mye digitale kompetansesatsning i utdanningen hittil.

Jeg møter nye førskolelærere som hevder at dette er et tema som ikke er berørt i utdanningen, og ut fra egen erfaring vet jeg at mange førskolelærerstudenter ikke forstår at digital kompetanse er nødvendig i dagens og fremtidens barnehage, og heller ikke møter opp på seminarer og kurs de tilbys.

Det viktig at digital kompetanse omtales i den overordnede forskriften. De Nasjonale retningslinjene som utfyller forskriften inneholder rett nok noe om  digitale kompetanse. Retningslinjene er imidlertid ikke forpliktende, de er veiledende for høgskolene.

IKT-senteret har fulgt prosessen tett og vært tydelige på at digital kompetanse bør ivaretas i alle kunnskapsområder, og ikke skilles ut som et eget fag. Senteret har avgitt sin høringsuttalelse. Den kan du laste ned her.

Så mens vi andre har lett med lys og lykter etter den digitale kompetansen i forskriften, anbefaler jeg nå KD å kjøpe inn noen skikkelig sterke hodelykter og ta en tur ut i barnas teknologiske verden. Kanskje det går et lys opp for KD sånn at digital kompetanse blir forpliktende helt ned til hver enkelt  undervisningspersonalet og hver enkelt førskolelærerstudent. Digital kompetanse skal ikke være noe som kan velges bort!

For ordens skyld: allerede i 1998 ble det rettet en henvendelse til daværende  Kirke-, undervisnings- og forskningsdepartement om den plass IKT burde få i ny rammeplan for førskolelærerutdannning 8 som kom i 2003). Brevet ble ført i pennen av Olga Langset ved Høgskolen i Nesna, med støtte fra de elleve høgskolerepresentantene fra Norge som deltok på Nordisk Ministerråds konferanse om IT i førskolelærerutdanningen samme høst.

Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: