Barnehageeier – våkn opp!

Det digitale kompetansenivå og den digitale utstyrssituasjonen varierer fra barnehage til barnehage. Vi må unngå digitale klasseskiller barnehagene imellom, og i stedet gjøre barnehageperosonalet i stand til å bruke mulighetene teknologien gir.

En viktig forutsetning for at det digitale arbeidet i barnehagen skal gå mest mulig smertefritt, er at det finnes en lokal IKT-infrastruktur som ivaretar behovet for å dele informasjon og kommunisere internt og med omverdenen. Barnehagene må dessuten ha tilstrekkelig tilgang til maskin- og program, slik at det er mulig å kommunisere, samhandle og arbeide skapende, skrev jeg i 2008. Det kan imidlertid ikke være den enkelte barnehages ansvar å vite hvilke krav de bør stille til infrastruktur og hvilke løsninger som best understøtter behovene barnehagen har.

Derfor er det gledelig at IKT-senteret i løpet av 2012 skal ha utarbeidet nasjonale anbefalinger for barnehager om infrastruktur og nettverk på grunnlag av prinsipper om åpne standarder og interoperabilitet (at systemer fungerer sammen), samt grønn IT. Dette framgår av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev for budsjettåret 2012 til Senter for IKT i utdanningen.

Når det gjelder infrastruktur og standarder er det nok mye å gripe fatt i, men etter en god påskeferie kan jo barnehageeiere våkne opp og bruke tiden fremover til å rydde opp i andre forhold.

Rapporten Tidsstyver i barnehagen viser at få og gamle datamaskiner, som det tar lang tid å starte opp, er blant tidsstyvene. Andre nevner at de mangler høytalere på maskinene, og at nytt utstyr som kjøpes inn ikke kan brukes sammen med det gamle. Da dette ble omtalt på Klikk der! konferansen i Oslo, gikk det et gjenkjennelsens stønn gjennom salen. Men selv om nye, raske maskiner kommer på plass hjelper det lite når det er andre og store begrensinger. Her er tre eksempler:

Får ikke laste ned eller oppgradere anerkjente program som barna kan bruke. Her er det sannsynligvis snakk om manglende kunnskap og/eller interesse hos IT-ansvarlige?

IT-etaten prioriterer skolen, kommer først til oss etter flere uker og mange purringer. Kanskje på tide å ansette noen som har et spesial ansvar for barnehagen?

Eier (kommunale og privat) har rigide maler for barnehagens hjemmeside og rigide regler for hva det er lov å publisere. Det er lett å forstå et eier vil ha kontroll med hva som publiseres på nettet, men hva med å diskutere dette med noen av de digitalt kompetente barnehageansatte? En kjapp surfing på nettet viser sider med svært ulikt innhold. Hvis det bare er eier som kan publisere, blir det lite oppdatert informasjon om hva barnehagen står for og er opptatt av akkurat nå, noe foreldre vil ah interesse av. Her burde det være mulig å gi barnehagene litt mer spillerom, forutsatt at personalet får gode kunnskaper om etikk, personvern,  og estetikk.

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: