Ny definisjon av digitale ferdigheter

 

 

Grunnleggende digitale ferdigheter er mye mer enn å kunne trykke «send» på en epost eller bruke en nettleser til å lese nyheter. Nå synliggjøres dette gjennom et nytt rammeverk fra Utdanningsdirektoratet. Blant annet er digital dømmekraft trukket frem som ett av fire mestringsområder i en ny definisjon av digitale ferdigheter. De grunnleggende ferdighetene har til nå ikke blitt tilstrekkelig ivaretatt i læreplanene. Et nytt rammeverk for grunnleggende ferdigheter skal bidra til at disse får en tydeligere plass i undervisningen. Målgruppen for rammeverket er læreplangrupper oppnevnt av Utdanningsdirektoratet.

Lene Karin Wiberg er seniorrådgiver i Senter for IKT i utdanningen, og har vært involvert i prosessen i Utdanningsdirektoratet. «Den nye beskrivelsen tar høyde for at vi har fått en digitalisert og medierik hverdag, og at det blir enklere å ta i bruk ny teknologi», sier Wiberg. Riktignok nevner ikke rammepanverket hverken barnehagen eller førskolelærerutdnaningen, men Wiberg sier at t «Undersøkelser som IKT-senteret og andre har gjort viser at også førskolebarn er ivrige nettbrukere. Det er viktig at barn tidlig lærer å forholde seg kritisk til sosiale medier og kommunikasjonsteknologi.»

 Du kan lese mer på IKT-senterets sider eller gå til rett til Rammeverket for grunnleggende ferdigheter.

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: