Barnehageansatte vil ha opplæring i IKT

Både eiere, styrer og ansatte i barnehager trenger kunnskap om de nye utfordringene i arbeidshverdagen, viser en nasjonal kartlegging av etter- og videreutdanningsbehov innen barnehagesektoren. Barn med spesielle behov, flerkulturelle utfordringer og bruk av informasjonsteknologier de områdene som flest trekker fram.  Nærmere halvparten av de ansatte ønsker seg opplæring I temaet IKT I barnehagen

Ønsket form på opplæringstiltakene er en blanding av veiledning i barnehagen og korte kurs, gjerne i kombinasjon med erfaringsutveksling med kolleger fra andre barnehager.

To tidligere nasjonale kartlegginger, Bølgan mfl. (1989) og Moser mfl. (2006), avdekket et stort behov for en bevisst satsing på kompetanseutvikling i barnehagen. I 1989 var  IKT knapt et tema i barnehagen. Over halvparten av respondentene i Mosers mfl. (2006) nevnte imidlertid behov for opplæring i IKT. Det ble pekt på at en lett kunne forestille seg at et nytt kompetanseområde, som IKT, kunne gå på bekostning av tradisjonelle kompetanseområder som omsorg, oppdragelse, lek og sosial kompetanse. At økt fokus på IKT kunne føre til nedtoning av barnehagens mer tradisjonelle innhold og oppgaver, ble nevnt som motforestilling til å introdusere IKT i barnehagen. Samtidig ble det undestreket at IKT måtte sees i sammenheng med læring og omsorg, noe som burde være «et viktig budskap i en kompetanseplan og samtidig i tråd med den nye barnehageloven».

Den siste kartleggingen er foretatt av Gotvassli ofl (2012) og gjennomført av Trøndelag Forskning og Utvikling (TFoU) for Kunnskapsdepartementet. Du kan laste ned rapporten Kompetansebehov i barnehagen (pdf) her.

Stikkord: , ,

Én kommentar to “Barnehageansatte vil ha opplæring i IKT”

  1. Svein Sando Says:

    I et samfunn der vi omgis av IKT på alle bauger og kanter, vil det å dannes til en kompetent borger av dette samfunnet nødvendigvis måtte innebære å ha en digital dannelse også. Uten det er man på en måte udannet idag.
    Men til digital dannelse må forstås mer enn å teknisk mestre en teknologi i stadig endring (Aristoteles: techne), men også å vite når og hvordan teknologien skal brukes på en klok måte (Aristoteles: fronesis), dvs. etisk. Siden dannelse tar tid, er det ingen grunn til ikke å starte med det allerede i barnehagen, særlig hvis det skjer sammen med et digitalt kompetent personale. Digital kompetanse bør derfor være en obligatorisk del av førskolelærerutdannelse.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: