1985 – småbarn og programmering

Jeg bladde i noen svenske bøkene om Reggio Emilia (RE). Ganske interessant å se hvor tidlig RE var ute med å utforske den digitale verden. Den første boken jeg har kommet over som beskriver dette, er  Hvis øjet fik magt. Om de hundrede sprog og den skabende pædagogik i Reggio Emilia. (Wallin, K. 1987, svensk utg. i 1986).

Boken forteller om barnas første møt med en datamaskin. Arbeidet med  datamaskinen skulle hjelpe dem å utvikle alle sine ressurser og aktivere alle kanaler for kunnskap og kommunikasjon.  Arbeidet  skulle stimulere barna til å innta en kreativ og aktiv rolle i stedet for å gjennomføre ferdig designede oppgaver. Både barn og voksne kunne lære noe kreativt og dermed utdype refleksjoner og kunnskaper.

Og akkurat som 5-åringene i RE utforsket fargenes og formenes hemmeligheter, utforsket de hemmelighetene til datamaskinen. Et helt kapittel er viet dette prosjektet og forteller hvordan barna undersøkte og prøvde å forstå maskinen.

Prosjektet var kontroversielt. Datamaskinen var noe nytt, og barna var små. Personalet sier imidlertid at vi ikke burde være redde for datamaskinen, men derimot være opptatt av hva den kunne brukes til.

Høres det kjent ut?

Tilsvarende utforsking foregikk forresten i 6-årsklubben ved Vadsø skole og er omtalt i Vil du være med, så heng på! (Bølgan 2008).

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: