Spill og utfordringer

Nils Tore Økland og Vigdis Vangsnes, førstelektorer  fra Høgskolen Stord/Haugesund, har gjennomført et forskningsprosjekt om bruk av dataspill i barnehagen. Prosjektet er en del av Digitale objekts plass i barns sosiale og språklege danning i barnehagen. Nils Tore og Vigdis  drøftet hvilke pedagogiske utfordringer førskolelærerne møter når  spillene  er en del av barnehagens tilbud.

Førskolelærerne er ofte fraværende når barn spiller dataspill. Når den voksne er med, går barn og voksen inn i spillsituasjonen med ulike forventninger og perspektiv. Og spillet har sin agenda. De står  for hver sin diskurs, og  her oppstår det en didaktisk dissonans.
Hvordan dette begrepet har oppstått blir beskrevet i artikkelen Computer games in pre-school settings: Didactical challenges when commercial educational computer games are implemented in kindergartens.

Nils Tore og Vigdis presenteret de tidligste forskningsresultatene på  Klikk der! i Oslo i 2010.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: