Data over alt

Hva tenker førskolelærer og forskere  etter å ha gjennomført et prosjekt med bruk av digitale medier. Bjørge Larsen, pedagogisk leder i Øyjorden barnehage, og Ida Margrethe Knudsen, førstelektor ved Høgskolen i Bergen, presenteret erfaringer fra et 3-årig samarbeid om barns meningsskaping med digitale bildemedier.

Danning er et begrep som nå har fåt en tydeliger plass i barnehagens rammeverk. Ida definerer begrepet danning i en barnehagekonteks som kontinuerlig prosesser der barn formes gjennom aktiviteteter de deltar i og gjennombarns utforskning av de artefakter som er gjort tilgjengelig for dem.

Ida mener at barn kan venne seg til å bruke bilder på en måte som gir dem innflytelse og danning til demokratiske borgere. Hun tok også opp voksenrollen. Er de voksne aktive og involvert i de som foregår, eller holder de seg unna og blir usynlige?

En interessant artikkel fra prosjektet om barns meningsskaping er  Fotofloker:Vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk i barnehagen.

Bjørge Larsen ga tips til hva «nybegynner»-barnehagen kan starte med som å  tegne, la barn fotografere som en del av dokumentasjonsarbeidet, redigere foto, lage stillbildefilm med photostory, søke på nettet, og viste eksempler på dette. Prosessen er ofte mer interessante og lærerike enn produket,  for både stor og små, sa Bjørge.

 

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: