Digitalt klasseskille

I en kommentar til oppslaget om Mer og bedre datautstyr kan fange tidsstyver skriver Peer Lohne , enhetsleder i bydel Alna at  «vel så viktig (som utstyr) er en refleksjon rundt bruken av det som kalles billeddokumenatsjon. Utfra et tidsperspektiv, men kanskje enda viktigere opp mot hvordan det brukes som dokumentasjon og grunnlag for vurdering av barnehagens innhold i et kvalitativt perspektiv.»

Jeg er helt enig. At det er så enkelt å bruke digitalkameraet er ingen unnskylding for ikke å reflektere mer over bruken. Ut fra møter med mange barnehageansatte virker det som om det er et stykke igjen før refleksjon og etiske overveielser over bildebruk er på plass i barnehagene.

Derfor er det viktig at ulike sider av den digitale verden får en tydelig plass i den nye rammeplanen for førskolelærerutdanningen. Og at alle barnehageeiere blir seg bevisst det ansvaret de har for fornuftig og innsiktfull bruk av moderne teknologi.

Hvis ikke kan det  oppstå et digitalt klasseskille mellom barnehager der personalet har digital kompetanse og er seg bevisst sitt ansvar, og dem som stiller seg uforstående eller likegyldig til dette. At barnehagepersonalet mangler digital  kompetansen vil til syvende og sist gå ut over barna.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: