Foto og demokratisk danning

Hva skjer når digitale foto tas i bruk som redskap for kultur- og meningsskaping i barnehagen, og hvilke vilkår gir dette for barns deltakelse og demokratiske danning, spurte Ida Margrethe Knudsen og Elin Eriksen Ødegaard seg da de startet en studie om vilkår for barns deltakelse i barnehagen. Målet med studien er å bidra med nye innsikter om hva og hvordan praksis spiller seg ut når digitalefoto tas i bruk, hvilke vilkår for danning til deltakelse som kan identifiseres og hvilke kritiskespørsmål med relevans for praktisk barnehagearbeid som kan reises.

I artikkelen Fotofloker i Nordisk Barnehageforskning nr 4/2011 legger Knudsen og Eriksen fram noen av erfaringene de har gjort. Artikklen diskuterer bregrep som danning og demokrati, og hvordan praksiser kan åpne eller lukke deltakelse. Anbefales for alle som er opptatt av barns fotografering i barnehagen.

Stikkord: , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: