Barnehage, språk og digitale verktøy

I desember offentliggjorde Folkehelseinstituttet en studie basert på informasjon om ca 20.000 barn, innsamlet i Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa) og fra Medisinsk fødselsregister (MFR) ved Folkehelseinstituttet. Funnene støtter det meste av tidligere forskning som viser at barn som har vært passet i barnehage har noe bedre språkferdigheter enn barn som er passet i mer uformelle passordninger.Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet: Early child development and care: Does universally accessible child care protect children from late talking? Results from a Norwegian population-based prospective study.

Dette minner meg om at vi savner mer forskning om digitale verktøy i barnas hverdagsliv i barnehagen og hvilke  sammenhenger digitale verktøy  har betydning. IKT-senteret planlegger systematisk utprøving av multimediale virkemidler i språkopplæringen. Følg med!

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: