Pedagogiske spenningsfelt i møte med digitale verktøy

Tidskriftet Norsk barnehageforskning nr 3/2010 har publisert artikkelen «Er det bra, eller? Pedagogiske spenningsfelt i møte med digitale verktøy i norske barnehager». Atikklen er skrevet av Margrethe Jernes ved Høgskolen Stord/Haugesund (bildet). Medforfattere er Marit Alvestad ved Universitetet i Stavanger og Marta Sinnerud ved Høgskolen Stord/Haugesund.

I artikkelen diskuteres resultater fra en studie der seksten førskolelærere, som hadde erfaring med digitale verktøy i barnehagen, deltok i gruppeintervju.  Studien viser at førskolelærerne ser ut til å være spesielt opptatt av at barna skal få bruke maskinen som en forberedelse til skolen, og framtiden. De synes i mindre grad å være opptatt av hvordan datamaskinen kan brukes for å løfte fram innhold og kultur i temaarbeid, og som et redskap som kan kombineres med andre kreative aktiviteter innen forming eller i utforskning ute i naturen. Studien viser at IKT som fenomen i barnehagen ikke blir gjort til gjenstand for utdypende eller kritisk drøfting i barnehagen.

Studien viser videre at førskolelærerne opplever at de har for lite kompetanse til å anvende teknologien i kreativt arbeid med barna, til tross for at de har hatt og har IKT som et spesielt satsingsområde.

Dette støtter de funnene jeg gjorde i i april 2008 og som er beskrevet i Barnehagens digitale tilstand (2009). Da oppga 85 % av barnehagepersonalet at de ønsket opplæring i pedagogisk bruk av digitale verktøy. Kartleggingen viste også at uansett om personalet hadde et ”positivt” eller ”negativt” syn på det å la barna bruke digitale verktøy, fikk barna bruke et begrenset utvalg av verktøy i en begrenset type aktiviteter (spille spill, fotografere, av og til tegne, sjelden får skriv ut tegningen).

Resultatene fra Jernes sin undersøkelse peker også på at førskolelærerutdanningen står overfor utfordringer når det gjelder IKT i barnehagen. I artikkelen blir det spurt om hvorfor IKT er så lite vektlagt i førskolelærerutdanningen, og forfatteren undrer seg over om dette kan ha noe med kjønnsroller å gjøre, det at barnehagen er typisk kvinnelig arbeidsplass eller om det er et defensivt syn på barn som ligger bak. Det blir også pekt på at IKT som fenomen i barnehagen, ikke ble gjort til gjenstand for  utdypende eller kritisk drøfting i St.meld.nr 41 «Kvalitet i barnehagen».

Og jeg føyer til at hverken i «Evaluering av førskolelærerutdanningn» som ble omtalt på bloggen 13. oktober, eller NoU-en  «Forskertrang og lekelyst» som ble omtalt 8. oktober, er bruk av digitale verktøy omtalt eller diskutert.

Du kan lese hele artikklen til Margrethe Jernes her: Norsk barnehageforskning nr 3/2010.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: