Evaluering av førskolelærerutdanningene

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har evaluert førskolelærerutdanningene på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Evalueringen omfatter alle de 20 institusjonene som tilbyr førskolelærerutdanning: tre universiteter, tre private og 14 statlige høgskoler. Målet med evalueringens har vært å fremskaffe best mulig kunnskapsgrunnlag for videre utvikling av utdanningen.

Evalueringen peker på flere viktige forhold som at:
– det er store variasjoner mellom institusjonene når det gjelder kompetansen hos dem som utdanner førskolelærere
– den største endringen i dagens barnehager sammenlignet med tidligere, er den sterkt økte andelen små barn
– at utdanningen ikke har evnet å endre seg i takt med samfunnsutviklingen generelt og utviklingen i barnehagesektoren spesielt.

Jeg har spesielt lett etter hvordan rapporten har behandlet informasjons-og kommunikasjonsstrategi. I rapporten blir det pekt på at rammeplanen for førskolelærerutdanningen setter krav om at studentene skal få erfaring med yrkesrelevante arbeids- og vurderingsformer og at både oppgavene og dokumentasjonsformene må inkludere praksiserfaringer, fag og didaktikk. Gjeldene rammeplan har relativt detaljerte krav til arbeidsformene og de egenskaper og ferdigheter som skal utvikles gjennom utdanninge. Blant annet er oppøving av kritisk tenkning i forhold til kunnskaper og etiske spørsmål, medvirkning, estetisk utfoldelse og bruk av IKT nevnt. Blant forventningene til en ny rammeplan var at førskolelærerutdanningen må forberede for økt bruk av IKT i barnehagen og samfunnet.

I den gjeldende planen fra 2003 står det blant annet at «Abeidsformene skal legges opp slik at studentene bruker IKT i barnegrupper og i administrasjon av barnehager, og fagplanen skal blant annet omfatte «IKT som hjelpemiddel for organisering, kommunikasjon, lek og læring.»  Vi vet at IKT som et pedagogisk potensial lang på vei har vært oversett i førskolelærerutdanningen hittil. Da er det forstemmende at rapporten hverken berører hvilke konsekvenser den økte bruken av IKT i barnehagen og samfunnet har for IKT sin plass i førskolelærerutdanningen, eller hvordan den digitale kompetansen hos førskolelærerstudenten og lærerne deres kan styrkes.

Rapporten kan lastes ned fra NOKUT sine sider

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: