Nødvendig å lære filbehandling

I løpet av våren 2010 gjennomfører jeg noen praktiske kurs for kommuner og enkeltbarnehager. Deltakerne kommer med egne, eller barnehagens bærbare PC-er. Etter en økt på 3 timer forlater blide og inspirerte deltakere det første kurset. Etter påske skal jeg ha fem nye kurs der jeg møter de 115 kursdeltakerne igjen. Da skal vi gå videre på nye program. Jeg er spent på hva de har fått gjort siden sist, og hva de har samlet av materiale som de skal bearbeide på den siste kursdagen.

På kursene er det både nybegynnere, og noen som kjenner enkelte av programmene vi jobber med fra før. Det største problemet jeg har møtt, er den manglende kunnskapen om filbehandling. Svært mye tid går med til å hjelp mange av deltakerne til å finne igjen tegninger og lydfiler. Når personalet tar PC-en mer aktivt i bruk, øker behovet for å holde orden på alle dokumentene som blir lagret. Etter min mening må alle være i stand til å opprette, lagre, kopiere, flytte endere navn på og slette dokumneter og mapper. Et arkiv som alle forstår, og kan bruk, er alfa og omega i det digitale arbeidet.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

