Kartlegging av det pedagogiske innholdet i skoleforberedende aktiviteter i barnehagen

Rambøll har på oppdrag fra Utvalg om pedagogisk tilbud til alle førskolebarn (Brenna-utvalget) gjennomført en kartlegging av det pedagogiske innholdet i skoleforberedende aktiviteter i barnehager. Kartleggingen er gjennomført i perioden november 2009 til mars 2010, og har særlig hatt fokus på fire områder med hensyn til skoleforberedende aktiviteter:

• Forankring og organisering av skoleforberedende aktiviteter
• Pedagogisk innhold og aktiviteter for de eldste barna i barnehagen
• Grad av voksenstyring og medvirkning i skoleforberedende aktiviteter
• Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole.

I følge rapporten om innholdet i de skoleforberedende aktivtetene i barnehagen,  vurderer flertallet av de ansvarlige  for skoleforberedende aktiviteter at IKT og bruk av digitale verktøy har lite fokus.

Så har vi fått konstatert den manglende interessen og forståelsen enda en gang.  Du kan laste ned rapporten fra denne siden.

Én kommentar to “Kartlegging av det pedagogiske innholdet i skoleforberedende aktiviteter i barnehagen”

  1. Torunn Says:

    Av fem barnehager som jeg ukentlig «besøker» er det bare en som bruker digitale verktøy aktivt på førskolegruppa. Rapporten bekrefter i så måte min antakelse i at Ikt og digitale verktøy blir «avglemt» i førskolearbeidet. Optimistisk som jeg er tror jeg at dette vil rette på seg med informasjon og inspirasjon.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: