Så er Klikk der! i gang

Så er Klikk der! med150 deltakere. Kl 10 satte korpset i Etterstad barnehage i gang «Napoleon med sin hær», sammen med lederen sin, Wenche Helseths. Ca 15 glade barn spilte på trompeter og trommer, og satte salen i god stemning. Som takk for innsatsen fikk de boller og brus og et gavekort  hos Den Lille Basun. Korpset ønsker seg nemlig ny skarptromme.

Så overtok prorektor ved Høgskolen i Oslo, Per Arne Olsen.  Han var opptatt av at IKT kompetansen må styrkes. Men ikke bare den tekniske siden, men aller mest erfaringer og opplevelser i forbindelse bruk av digitale verktøy. IKT har invadert våre live, og konferansen er viktig i kompetanseøyemed. Han avsluttet med en sjøfløyteslått på tverrfløyten sin.

Mimi Bjerkestrand, leder av Utdanningsforbundet, hilste konferansen velkommen til de nye kurslokalene Lærernes Hus. Hun knyttet linjer mellom IKT, kultur og humor, og i nspirert av Olsen sang hun en sang fra Bergen.

Statsråd Rigmor Aaserud holdt innledningsforedraget. Hun mente barnehagen må være bevisst utviklingen i samfunnet, og lage strategier i forhold til hva som rundt dem. Hun nevnte både språkopplæring, matematikk og naturfag som aktuelle områder der de digitale verktøyene er viktige.  Aaserud mente at barnehager som tar i bruk IKT kan ha et konkurransefortrinn. Vi trenger tydelige voksne som kan veilede og gi retning for barna, og bruke IKT til egen mestring.

I foredraget Digital kompetanse – bare noen tastetrykk unna? Tok jeg opp behovet for å øke den digitale kompetansen i barnehagen. Men opplæring koster, så barnehagepersonalet må selv ta grep for å komme i gang på egen arbeidsplass. Hun mente at digital kompetanse både handler om å mestre verktøyene rent teknisk, men i enda større grad om å stille kritiske spørsmål til det personalet gjør ved hjelp av verktøyene, og måten de gjør det på.  Og uansett hvor mye støtte barnehagen får utenfra, er det til syvende og sist personalet valg om de og barnehagen skal utvikle seg eller ikke.

Lektor i pedagogikk, Anna Klerfelt ved Gøteborgs universitet, hadde kalt foredraget sitt Fortellermaskinen. . Klerfelt er opptatt av barns språk, og datamaskinens plass som verktøy i barns fortellinger. Hun var opptatt av hvordan vi voksne inspirerer barn til å fortelle historier og instruerer dem i hvordan barna kan går fram i et aktuelt program. Hennes studier tyder på at barn både utvikler bildespråket, fortellerevnen sin og sine tekniske ferdigheter når de skaper og uttrykker seg ved hjelp av datamaskinen. Og at dette har betydning for barns selvbilde. Barna får kompetanse til å kunne håndtere nye og fremmede situasjoner, og gjøre dem til noe kjent. Anna understrekte sterkt førskolelærerens rolle i dette arbeidet, og at det er viktig at barna får høre mange historier for å kunne skape egne historier selv.

Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: