90 sekunder om IKT i barnehagen

I går åpnet Senter for IKT i utdanningen. Hovedtaler var statsråd Kristin Halvorsen som holdt et 25 minutters innlegg. IKT-skolen fikk selvsagt størst plass, men ca halvannet minutt var viet den digitale situasjonen i barnehagen.  Videoen fra åpningen ligger her.

Alle kommer til å trenge digital kompetanse, og digital kompetanse er en grunnlegende ferdighet, sa Kristin Halvorsen, som understreket at vi ikke lenger diskuterer OM vi skal bruke IKT, men HVORDAN. Hun mente det er viktig at både forskningsbasert kunnskap og kunnskap som er vunnet gjennom praktisk arbeid må spres slik at den når ut til det enkelte klasserom. IKT må være en integrert del av lærerutdanningen, mente Kristin.  Jeg er imidlertid usikker på om Kristin forstår at IKT også må være en integret del av førskolelærerutdanningen, at det er flere kvinner enn  de kvinnelige lærerne i skolen som trenger hjelp til å bygge ned sin frykt for IKT,  og at kunnskap også må spres til den enkelte barnehageavdeling.

Kristin viste til at IKT introduseres for unger lenge før de begynner på skolen. Derfor mente hun at det er  veldig viktig å bruke IKT systematisk i barnehagen. Hun viste til at mange barnehager allerede bruker IKT. Ikke er det mystisk heller. Hun hadde nylig besøkt en barnehage der de digitale bildene som personalet har tatt i løpet av dagen, ruller på en skjerm når foreldrene henter barna. Da kan foreldrene se hva barna har holdt på med i løpet av dagen og foreldrene blir raskt oppdatert. Foreldrene kan lettere snakke med de små som ikke så lett kan fortelle selv, og foreldrene kan lettere spørre barna om hva som er skjedd den dagen.

Kristin Halvorsen omtaler seg selv som en digital immigrant, men også immigranter kan lære. Det er fint at Kristin har erfaring med at foto fra dagens aktiviteter kan ruller over en skjerm og bidra til samtaler mellom barn og foreldre. For alle dem som har vunnet erfaringer gjennom praktisk og kreativt IKT-arbeid sammen med barna i barnehagen, viste imidlertid innlegget at kunnskapsministeren må mangle kunnskaper om disse erfaringene. 

Men kanskje du har lyst til å høre om barnehageerfaringer, Kristin, om HVORDAN? Da kan du være med på å spre kunnskapen i andre sammenhenger, og kanskje den til slutt når helt ut til den enkelte avdelingen?  Jeg foreslår at du setter av 30 minutter i tidsplanen din, og lar meg vise deg hva barn i barnehagen kan gjøre ved hjelp av digitale verktøy når de er omgitt av et interessert og digitalt kompetent personale. Kanskje du får lyst til å bryte noen av dine egne IKT-barrierer etterpå, også?

Direktøren for IKT-senteret, Sylvi Barman-Jenssen var i sitt innlegg tydelig på at både barna i barnehagen, og førskolelærerstudentene, er viktige målgrupper for senteret. Senteret skal blant annet identifisere behov og pedagogisk potensial samt behov for satsning på IKT-området. Direktøren pekte på at begrepsapparatet som skal koble pedagogikk og IKT sammen, er lite utviklet. Barnehagebarna er regnet inn i opplæringsbegrepet, og senteret trenger all mulig drahjelp fra alle miljøer som allerede har en relasjon til IKT og opplæring. Det er positive signaler.

Sylvi Barman-Jenssen kommer for øvrig på Klikk der! 2010 for å fortelle mer om hvordan senteret vil jobb med og for barnehagen i tiden som kommer.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: