Hva kan vi lære av Reggio Emilia?

På studietur i RE i mai i fjor fikk jeg nærkontakt med filosofien og pedagogikken. Det ga både inspirasjon og ettertanke. For meg var det spesielt interessant å besøke barnehagen La Villetta etter mange ganger å  ha hørt Giovanni Piazza fortelle om sitt digitale arbeid i denne barnehagen. Mange tror at RE-barnehagene er frie for digitale verktøy, men slik er det ikke. Derimot er pedagogene opptatt av å forstå hva den moderne tekonlogien betyr for barn som vokser opp i dag og hvordan barnehagen kan gjøre seg nytte av den. Allerede i 2002 skrev for eksempel Vea Vecchi  i boka Theater Curtain: «….  we need to reflect more deeply on the processes that a traditional education enables and facilitates and on those that are supported and nurtured by the digital world. Only in this way can we investigate an area that is still new for education: the connections created by interweaving traditional and digital strategies.”  Etter min mening er dette noe av kjernen med å integrerer de digitale verktøyene i det pedagogiske arbeidet i norske barnehager.

Vi kan ikke uten videre overta en filosofi og  pedagogikk som er integrert i samfunnet rundt barnehagene i RE, men vi kan la oss utfordre og inspirere. Jevnlig arrangeres det ulike kurs om filosofien og pedagogikken. Den 24. november arrangerer Reggio Emilia-nettverket i Norge og Utviklingsforum  kurset Verdier og pedagogiske valg i Reggio Emilia.

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: