Dataspill – bra eller ikke bra?

I et innlegg den 3. juni sukke jeg litt over holdningen som en del barnehageansatte har når det gjelder dataspill. Cirka halvparten av barnehagene tilbyr barna dataspill, men personalet i undersøkelsen Barnehagens digitale tilstand (Bølgan 2009) mener at dataspillene har liten pedagogisk verdi. Personalet i en del barnehager forteller meg at dataspillene viser omverdenen at barnehagen er med i den digitale utviklingen og det er derfor de har spillene. Men selv sier de at de har liten kjennskap til dataspillene og heller ikke er interessert. Jeg antar at både manglende interesse og manglende kompetanse er årsaker til de voksnes fravær ved pc-en. Personalet vet lite om hva et spill inneholder, og de overlater til ofte til et barn å spille på egen hånd, og uten støtte fra kamerater eller de voksne. I slike barnehager vil spillene ha liten pedagogisk verdi, og neppe i tråd med rammeplanens intensjoner.

Kari Hovda i Minimedia har kommenterte innlegget ill fra 3. juni, og lurer på hvor dette negative synet på dataspill kommer fra. Både i boka min Vil du være med, så heng på!” (Fagbokforlaget 2008), og i en nye og mer praktisk bok som kommer på samme forlag i løpet av  høsten, blir dataspill omtalt som en positiv aktivitet, forutsatt at personalet har det som Kari Hovda sier: et bevisst forhold til bruken av dataspillene. Og her tror jeg vi er gangske enige, Kari og jeg. Det er flott om barnehagen også formidler gode kvalitetsspill til hjemmene slik de for eksempel gjør med god barnelitteretur.

Nå kommer forresten også norsk forskning om dataspill. Pilotundersøkelsen til Høgskolen Stord/Haugesund viser at barna bruker språket aktivt, de diskuterer løsninger og strategier, lekter seg med språket og fabulerer når de spiller dataspill. Og at det foregår et rikt sosialt samspill foran dataskjermen: barna hjelper hverandre, diskuterer, ler og viser glede, kjenner til reglene som gjelder for spilling i den aktuelle barnehagen og deltar på turtaking og ryddet opp i konflikter (Sveip 2009).

Kari, og hennes medarbeidere, fortjener ros for den innstasen de i mange år har gjort for å lage norskproduserte spill: de fem første spillene i ”Josefine”-serien,  «Ungene i gata”, ”Ungene i gata og Rocke-Ragnar”, ”Reven og Grisungen”, «Jul i Svingen”, ”Sirkus Zalto”, ”Pelle Politibil”, og nå kommer også  ”Knertenspillet”. Se Minimedias nettsider.

Ellers hadde det vært fint å høre noen erfaringer som barnehagene  selv har, både med dataspill og andre digitale aktiviteter.

Stikkord: , ,

Én kommentar to “Dataspill – bra eller ikke bra?”

  1. Tone B. Johnsen Says:

    Jeg vil oppfordre de barnehagene som er interessert i norske dataspill for barn, bl.a. de som er nevnt ovenfor, å gå inn på http://www.godespill.no Her får du bare kvalitespill for barn – og alle er norskproduserte!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: