Dataspill

Jeg undrer meg stadig over at så mange førskolelærere er så opptatt av å kjøpe inn dataspil/pedagogisk programvare til barnehagen. Etter min mening er det vanskelig å lage noe klart skille mellom dataspill og pedagogisk programvare. Begge typer har som regel både en pedagogisk og en underholdende side. Siden mange barn spiller dataspill hjemme, bør barnehagen vurdere å gi dem en annen innfallsvinkel til den digitale verden.

 Ok, dataspill kan være en hjelp når barna skal lære å styre musen, akkurat som det å legge kabal kan være god musetrening for voksne.  Barn kan også lære å styre musen i Paint, dersom de voksne hjelper og begrenser valgmuligheten de første gangene. Så hvorfor ikke se nærmere på andre og mer interessante muligheter ennn å tilby barna en spillmaskin i barnehagen? 

Paal Christan har forresetn et interessant innlegg om problemer med dataspill på DMMs blogg 23. mai 2009.

7 kommentar to “Dataspill”

  1. Paal Christian Says:

    Jeg tror nok dette har med kompetanse å gjøre. Datamaskin, spill og barn er noe som «hører sammen» – det er dette personalet kan noe om. Skal datamaskinen bli et interessant verktøy må personalet først få kunnskap om hvordan de kan utnytte den til nettopp dette.

  2. Anja Gåsland Says:

    Jeg er enig i at dette nok bunner i kompetanse, dvs. mangel på kompetanse. Jeg oppfatter spill som ett slags alibi for å kunne si at man bedriver IKT i barnehagen, og at spillene ofte er ganske selvinstruerende gjør at kompetansekravet til personalet blir mye mindre enn det er hvis de må finne og bruke programvare f.eks. I tillegg krever spill mye mindre forberedelse og «arbeid» for personalet noe som nok er praktisk i en travel hverdag.
    Jeg synes i grunnen vi tre burde gått sammen og laget ett hefte om IKT i barnehagen, fyllt med eksempler og forslag til aktiviteter hvor man bruker IKT og digitale verktøy. Det tror jeg kunne satt fart på arbeidet med IKT ute i barnehagene.

  3. Tilrettelegging for god IKT i barnehagen « Kværnerdalen barnehage Says:

    […] Dataspill (Barnehageblogg om medier og IKT) […]

  4. Kari Hovda Says:

    Hei, et lite innlegg fra en tidligere førskolelærer som nå er spillprodusent:

    Hvor kommer alle disse negative følelsene mot dataspill fra? Klart det finnes mange dårlige spill som ikke passer for barn og hvor barn ikke oppfordres til å være kreative, men det finnes da mange dårlige bøker også uten at man derfor skal slutte å lese? Det virker som at hvis man spiller dataspill i barnehagen så skal man bli stempelt som en som har lav kompetanse innen IKT ?

    – Kan det ikke heller tenkes at man har funnet et spill som egner seg bra for den barnegruppen man har, og at man har et bevisst forhold til bruken av det? Våre spill brukes f.eks. av barnehager med barn med spesielle behov, og som har stort utbytte og glede av dem. Vi har spill hvor kreativitet står i fokus, – lag din egen film, – lag musikk, – lag en historie osv, og vi får mange tilbakemeldinger fra fornøyde førskolelærere, som sier at de synes spillene er supre, men nesten ikke tør å si høyt at de bruker spill fordi det ikke er “den rette læren” lenger.

    – Kreativ bruk av datamaskiner på alle måter er kjempebra og absolutt noe som barnehagene bør oppfordres til, men det trenger ikke å være en motsetning til å bruke spill innimellom. Er det fordi at IKT er et nytt medium at man må rettferdiggjøre bruken av det og ikke kan bruke det på en friere måte? I ytterste konsekvens vil jo dette være det samme som å si at man skal slutte å se på filmer, bare lage sine egne, barn skal ikke lese bøker, bare skrive egne historier osv… Mange spill oppmuntrer utforskertrang, kreativitet, glede, humor osv.

    Å si at barn spiller spill hjemme og derfor må gjøre noe annet i barnehagen er ikke alltid helt riktig. Ja, barn spiller ofte spill hjemme, men det er veldig ofte spill som eldre søsken introduserer og som ikke alltid egner seg for små barn. Bør ikke barnehagen kunne være en arena hvor man formidler gode kvalitetsspill til hjemmene, på samme måte som man formidler god barnelitteretur?

    Vi er noen få spillprodusenter i Norge som prøver å lage kvalitetsspill for barn innenfor vanskelige økonomiske rammer. Spillene går uten unntak med underskudd og vi jobber med dette fordi vi synes det er gøy, men også fordi vi synes det er viktig at det finnes gode spill på norsk for norske barn. Må derfor innrømme at vi blir litt “hårsåre” over denne mangel på oppbacking fra barnehagemiljøet. Barnehagene er egentlig det siste stedet jeg ville forvente denne “gammeldagse” mangelen på forståelse for at spill er i ferd med å bli godtatt som en kulturell utrykksform på linje med film, kunst og litteratur i de fleste andre miljøer.

    Med ønske om en fortsatt god sommer, og mange morsomme spillopplevelser!

    Hilsen Kari Hovda, Mimedia AS

  5. Paal Christian Says:

    Hei,
    Jeg har publisert mitt svar på samme kommentar på DMMH sin blogg.

  6. Anja Gåsland Says:

    Jeg er ikke motstander av dataspill i barnehagen. Men jeg er motstander av dataspill som ett alibi for bruk av IKT i barnehagen og ukritisk bruk av dataspill. Dataspill kan være både nyttig, lærerikt og underholdende. Men dataspill kan ikke være den eneste IKT aktiviteten barna bedriver i barnehagen. Og selv om det skulle være den ene IKT aktiviteten de får delta i må det være ett pedagogisk opplegg rundt det, og en pedagogisk baktanke med det hele. Om ikke annet så bør noen i barnehagen ha tenkt gjennom bruken av dataspill og bestemt at det skal brukes som underholdning.

    Min opplevelse av dataspill i barnehagen i dag er at det brukes ganske ukritisk og til dels av personale som ikke har kompetanse til å gi veiledning og instruksjon. Jeg mener at det fører til frustrasjon hos barna og at det heller ikke gir dem en riktig opplevelse av det å spille dataspill. Det kan vell ikke være meningen for hverken spillprodusentene eller regjeringen som ønsker IKT inn i barnehagen at barna skal bli tildelt vilkårlige spill og overlatt til seg selv for å finne ut av hvordan det fungerer? Hvis jeg ikke husker helt feil så har det vært forsket i India på hva barn kan finne ut av på en pc helt uten instruksjoner, og at resultatet var at barna var istand til å finne frem selv. Jeg kan likevel ikke se at det skal være noen ønskelig situasjon?

    Jeg er forøvrig enig med Paal Christian i at det du beskriver som spill havner i kategorien verktøy hos meg. Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt om ditt firma, og ett kjapt søk på google ga meg heller ingen pekepinner på hva slags type spill/verktøy dere produserer, hvor man kan se en demo eller eventuelt kjøpe disse. Jeg har vært borti ett norsk firma som produserer/forhandler spill/verktøy som kanskje er i nærheten av det du beskriver. Jeg har hatt to barnehager som har testet ut spill derfra og det viste seg å være ett enormt omfattende prosjekt. Noe av grunnen til dette var nok at spillene som ble introdusert var ment for småskolen, men en del var også ment for barnehagen. I den ene barnehagen som jobbet med dette er kompetansen forholdsvis lav på IKT, og i løpet av det halvåret de jobbet med prosjektet steg kompetansen hos personalet betraktelig men det krevde enorme mengder tid, tålmodighet og frustrasjon. Hverdagen i barnehagen er ikke slik at man kan sette i gang med halvårsprosjekter for å introdusere nye spill, spillene må være enkle også for personalet.

    Så jeg sier gjerne ja takk til pedagogisk programvare (spill/verktøy you name it), som er enkle å administrere for personalet og som gir barna godt utbytte om det er som underholdning, kunnskap eller ferdighet. Har du en demo? 🙂

  7. Kari Hovda Says:

    Hei, bare et kjapt svar herfra. Nina Bølgan hadde et innlegg/svar hvor hun skrev om Minimedia og spillene våre, men nå finner jeg det ikke igjen… (?). Jeg ville ikke at innlegget mitt skulle oppfattes som et forsøk på å lage reklame for oss selv så derfor skrev jeg ikke noe om Minimedia.

    Vi har følgende spill:
    – Ungene i gata (på norsk og samisk)
    – Ungene i gata og Rocke-Ragnar
    – Reven og Grisungen» (bygger på Bjørn Rørvik og Per Dybvigs
    prisbelønte barnebokserie).
    – Knerten-spillet (kommer i høst, samtidig med spillefilm om Lillebror og
    Knerten)
    I tillegg har vi tidligere laget spill på oppdrag fra NRK (Jul i Svingen) og Trygg Trafikk.
    På slutten av 90-tallet var jeg ansvarlig for alle spillene om Josefine, men vi som jobbet der sluttet i 2000, så alle spill etter det er laget av andre.
    Sjekk ellers http://www.minimedia.no for informasjon om oss og spillene våre.

    Spillene våre er underholdning og lek, super-enkle å bruke for barn og voksne, og man trenger ikke lage svære prosjekter for å teste enkle spill. Vi får ofte tilbakemeldinger på at de egner seg bedre for små barn enn spill som gir seg ut for å være pedagogiske og som retter seg til skole og barnehager. Jeg skal forresten også holde foredrag på en heldagskonferanse i regi av høgskolen i Agder i høst («Digitale hjelpemidler for små barn. Nina Bølgan skal også delta der. ). Vi er også i samtaler med produsent av hjelpemidler for funksjonshemmede barn, om å legge spill inn på dataskjerm som brukes for å styre rullestoler og språk og mye mer. («Rolltalk») Kan fortelle mer om dette når/hvis det blir realisert.
    Spillene er overhodet ikke det man kaller verktøy, muligens har jeg beskrevet det slik at det kunne misforståes. Vi har dessverre ikke demo-versjoner, men spill kan bestilles rett fra oss hvis man ikke finner dem i butikkene. (De store kjedebutikkene gidder nesten ikke ta inn norske spill , det er et kjempeproblem for oss, – de vil bare ha kjente ting som bygger på utenlandske filmer osv.).
    Ellers synes jeg det er flott at dere er så bevisste på alt dere gjør i barnehagen, men håper ikke dere glemmer verdien av det å rett og slett leke ?? Alt høres fryktelig «nyttig» ut når dere snakker om innholdet i barnehagen, i min tid på 70-tallet var det lek og fantasi opp og i mente, men det beste er vel kanskje en mellomting…

Legg igjen en kommentar

