Spørsmål til Bård Vegar Solhjell

Nå har jeg skummet barnehagemeldingen som kom i går.  Bra at vi har fått en melding som setter fokus på barnehagens kvalitet med flere førskolelærere og økt kompetanse til alle som arbeider i barnehagen. Der riktignok en del spørsmål jeg sitter igjen med, og jeg har stilt disse spørsmålene til Bård Vegard Solhjell på bloggen hans:

  1. Selv om barnehagemeldingen har et eget underkapittel om IKT, mangler barnehagemeldingen perspektiver på det faktum at småbarna vokser opp i et teknologisk mediesamfunn. Det har verken førskolelærerutdanningen eller barnehagesektoren tatt ordentlig inn over seg enda. Medier er underkommunisert i rammeplanen og i barnehagemeldingen. Jeg savner omtale av at digitale medier kan knyttes til alle rammeplanens fagområder og til de fire prioriterte områdene i strategi for kompetanseutvikling.
  2. Må barnehagesektoren virkelig vente til departementet har vurdert å opprette en nettportal om og for barnehager tilsvarende Skoleporten? Sektoren har behov for en ikke-kommersiell portal for informasjon, erfaringsdeling barnehagen imellom og for publisering av forskningsresultater. Kan ikke departementet bare bestemmes seg for det er helt nødvendig?   
  3. I følge St.meld. nr. 31(2007-2008) om ”Kvalitet i skolen” vil departementet samle oppgaver innenfor IKT-feltet i ett nasjonalt senter for IKT i utdanningen fra 2009. Så vidt jeg forstår skal dette senteret også omfatte barnehagen som har stort behov for kompetanseutvikling og kunnskapsdannelse innen IKT. Hvorfor er ikke dette omtalt i barnehagemeldingen?

2 kommentar to “Spørsmål til Bård Vegar Solhjell”

  1. Anja Gåsland Says:

    Stortingsmeldingen ble lest med stor spenning også her i gården, og allerede tidlig lørdag morgen var jeg og Paal Christian igang med å debattere IKT innholdet, dvs. mangel på sådan. Jeg har også ett spørsmål til Bård Vegar Solhjell; Hva er ett minimum av kunnskap? Sitat fra stortingsmeldingen: «Departementet ser på bruk av IKT i barnehagen som et ledd i kvalitets- og innovasjonsarbeidet i barnehagen»
    Er bør fra rammeplanen blitt til ett minimum av kunnskap? Og bør vi se på dette som fremgang?
    Nei jeg synes stortingsmeldingen vitnet om lite innsikt i virkeligheten, ihvertfall den digitale virkeligheten! Her er det bare å brette opp armene, vi har en jobb å gjøre!

  2. Anja Gåsland Says:

    Feil sitat gitt. Riktig sitat er: «Ved å gi barn et minimum av kunnskap om digitale verktøy, vil barnehagen være med på å motvirke digitale skiller blant barn og bidra til sosial utjevning.»
    Sånn går det når man ikke korrekturleser seg selv.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: